Sjuk
Analyse this!
Att ha litteratur som biämen
En framtida modersmålslärare måste studera modersmål, litteratur och pedagogik. Jag kan alltså inte välja mina biämnen hur som helst. Sociologi är bara något jag tar dels för att det ger mycket studiepoäng och dels för att det är ganska intressant att se människor med en annan syn på livet.
Skillnaden mellan Nordiska språk (modersmålslinjen) och Nordisk litteratur är större än jag tidigare kunnat ana. Modersmålet är läran om det svenska språket. Vi studerar hur språket är uppbyggt, system m.m.
Men i år är det att analysera dikter och noveller som gäller. Vi sitter 20 personer i ett litet rum och ska alla säga något djupt och flummit om en dikt på några rader. Då börjar man fråga sig själv "Ska jag göra dethär i 3,5 år till? Och ska jag sen ägna mitt liv åt att tvinga andra att analysera samma saker?"
Exempel på föreläsning:
Vad säger denhär dikten er? Berätta!
(tankarna går: ja e hungro. va e hedee fö fläck? va e klocko? vilket hår!)
Någon svarar: Den påminnää mej om då jag heeelt första gången läste denhää Kafkas processen. Jag vaa tretton ååå' och fatta heeelt liksom ingenting. Förra året så läste jag den igen. Då jag hade tagit studenten och upplevt riktig ÅNGEST talaa bokeen heelt ti mej på ett heeelt nytt sätt! Sen e det ( namn på en rysk flumperson) som skrivi en bok om heelt just denhää fenomeene.
Sen förväntas de resterande 20 personerna säga samma sak med andra ord
Jag är litteraturkritisk